20/3/16

367 - GOIGS DAVALLAMENT VALLS

Goigs díptic.- Portada Goigs en lloança del Davallament / de Jesucrist de la Creu / Misteri de Setmana Santa exposat a la veneració dels fidels / en una capella de la Parròquia de Sant Joan de Valls /Arquebisbat de Tarragona / Valls 1766-2016. Acompanya a la portada un dibuix a ploma de les figures que composen el misteri. - Pàgina 2- La música completa - Pàgina 3 Goigs en lloança del Davallament / de Jesucrist a la Creu / Misteri de Setmana Santa exposat a la veneració dels fidels / en una capella de la parròquia de Sant Joan de Valls / Arquebisbat de Tarragona. / La imatge de les figures del misteri a la ploma centrades amb el text i dos elements florals al costat. / Text a tres columnes. A peu Text: Mn. Joan Roig i Montserrat / Música: Josep Mateu / Dibuix Efrem Llorach - Gogistes Tarragonins
Al revers notes històriques sense signar: Nota històrica del Davallament de la Creu / Una mica d'història Lluís Bonifàs (1730-1786) - Justificació de l'edició - Quatre escuts: Parròquia de Sant Joan de Valls, Gogistes Tarragonins, Confraria del Davallament de Valls i Parròquia Mare de Déu del Lledó. - Disseny  Joan Gasull / Ramon Abellà - Gràfiques Moncunill Valls 2016 - Goigs núm. 760.

Per l'amor que resplendia
del cor vostre traspassat:
Valls implora coratgia,
i recer vostre costat.
 

NOTA HISTÒRICA DEL DAVALLAMENT DE LA CREU
 
 
Era l’any 1766 quan el gremi dels corders de Valls va encarregar a l’escultor Lluís Bonifàs i Massó, la realització d’un misteri, que sortiria al carrer per la processó del Sant Enterrament del Divendres Sant.
El misteri del Davallament de la Creu es composa de sis figures. La de Jesús, davallant-lo de la creu, completament tallada en fusta i policromada; les cinc figures restants són vestides, la de Josep d´Arimatea i Nicodem, que pujats a les escales baixen Jesús crucificat; Sant Joan, la Mare de Jesús i la imatge de Maria Magdalena, que contemplen l’escena.
L’any 1796 l’arquebisbe Armanyà el va afavorir amb la concessió de vuitanta dies d’indulgència a qui resés davant del misteri determinades pregàries.
Abans de 1931, ja feia anys que el misteri no sortia en processó, i la imatge del Crist es guardava en un armari situat sota la mesa de l’altar de la capella de Sant Antoni de l’església de Sant Joan. La resta de figures eren guardades a casa de Gaspar Sanromà Brunet. Cèsar Martinell Brunet, que tenia molt d’interès en les obres de Bonifàs, va arribar a un acord amb els responsables del gremi. Ell, com a arquitecte, es feia càrrec de restaurar la capella del gremi a canvi de poder guardar el misteri a casa seva. L’any 1934 va passar a mans de Cèsar Martinell Brunet, el qual el va restaurar. El misteri va figurar a l’exposició d’imatgeria policromada que es va celebrar, al palau de Comillas de Barcelona, durant els mesos de desembre de 1935 i gener de 1936. Durant la guerra civil, el misteri fou desat a casa del germà de Cèsar Martinell Brunet, el qual va haver d’actuar amb molta habilitat per evitar que, en un primer moment, fos destruït o bé, més endavant, confiscat.
L’any 1950 en Joan Bigorra Montserrat es va fer càrrec del misteri que sortia a la processó i durant l’any el guardava en uns magatzems de la seva propietat fins que a principis dels anys seixanta es va traslladar a l’església de Sant Joan, on durant l’any era guardat al magatzem de l’església junt amb els altres misteris.
El misteri sortia acompanyat en processó per un grup de joves que pertanyien a la Congregació Mariana i que estudiaven a l’acadèmia Moix, fins l’any 1968 quan va deixar de sortir a la processó vallenca. A partir d’aleshores està exposat de forma permanent en un altar lateral de l’església de Sant Joan.
L’any 2003 es reprèn la processó del Sant Enterrament del Divendres Sant. Amb l’esforç, il·lusió i sacrificis per part dels components de la confraria, l’any 2004 es procedeix a la renovació dels vestits i finalment l’any 2006 es fa realitat el projecte de restauració, que va ser encarregat a l’Eustaqui Vallès.

Cap comentari:

Publica un comentari